PSİKOLOJİK TESTLER EĞİTİMİ

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Psikoloji Eğitimleri kapsamında da düzenlenecek olan “Psikolojik Testler Eğitimi” nin ayrıntılarına ilişkin açıklamalar;

Eğitimi Programın Amacı

Psikolojik testler eğitiminde Katılımcılara testlerinin içeriği ve uygulaması hakkında bilgi ve yetkinlik kazandırmak ve eğitim sonrasında uygulama yeterliliğine sahip olmalarını sağlamak.

Eğitiminin İçeriği

2 günlük bir program dahilinde yürütülecek olan eğitimde tüm testler teorik ve uygulamalı olarak sırasıyla ele alınacaktır.

1.GÜN
Bender-Gestalt Testi (Çocuklar İçin Uygulama) : L.A. Bender tarafından geliştirilmiş olan Bender Gestalt Görsel Motor Algılama Testi Ayşe Yalın ve Oya Somer tarafından Türkçeye uyarlanmıştır. Test, 5-11 yaş arasındaki bireylere uygulanır ve bireysel zeka testi olarak kullanılır. Zekânın görsel devinimsel motor algılamasında gerilik, regresyon, fonksiyon kaybı ve organik beyin hasarlarını saptamak amacıyla kullanılmaktadır. 9 şekilden oluşmaktadır ve bu şekilleri kişinin çizmesi istenir. Görülen ve çizilen şekillerin her bir farklılığı farklı puanlandırılarak kişinin görsel motor algılama puanı hesaplanır. Sınırlandırılmış süre uygulaması yoktur.

Koppıtz İnsan Çizim Testi : 4-9 Yaş aralığındaki çocuklara uygulanır. Çocuğun duygusal olgunluk seviyesi (yaşı) ve duygusal gelişimde yaşanan olası sorunlar ile ilgili bilgi veren bir testtir. Aynı zamanda duygusal olgunluk yaşının gelişimsel / kronolojik yaşı ile paralel olup olmadığı konusunda bilgi verir.

Benton Görsel Bellek Testi: A. L. Benton tarafından geliştirilen; Yani Anastasiadis tarafından Türkçe’ ye uyarlanan Benton Görsel Bellek Testi performansa dayalı bir testtir. 8 yaş ve üstü bireylere bireyin görsel dikkat, algı, bellek duruma dair bilgi edinmek amacıyla uygulanır. Aynı zamanda beyin hasarlı bireylere de uygulanabilen bu test dikkat ve algı testidir. Testim uygulama süresi 10 -15 dakikadır ve bireysel olarak uygulanır.

CAT ( Çocuklarda Tematik Algı Testi): C.A.T. testi, değişik pozisyonlarda çizilmiş hayvanları içeren 10 karttan oluşmaktadır. 3-10 yaş arası tüm çocuklara uygulanabilir. C.A.T bir çocuk için çok önemli olan figürleri ve dürtüleri anlamamızı kolaylaştırmak amacıyla oluşturulmuştur. Resimler özellikle beslenme problemleri ve genel olarak da oral problemler konusunda bilgi vermek; kardeş kıskançlığından kaynaklanan problemleri araştırmak; anne-baba figürlerine karşı tutumu ve bu figürlerin nasıl algılandığını ortaya çıkarmak ve bir çift (karı-koca) olarak anne-baba ile çocuğun ilişkilerini görmek üzere düzenlenmiştir. Yine bunlarla ilişkili olarak, çocuğun agresyonu, yetişkinler dünyasındaki yeri, muhtemel bir mastürbasyonla ilişkin olarak da gece yalnız kalmaktan duyduğu korku, tuvalet eğitimi ve ailenin buna tepkisi hakkındaki fantezilerini görmek amaçlanmıştır. Ayrıca yine çocuğun yapısı ve büyümeyle ortaya çıkan problemlere çocuğun reaksiyonunun dinamik işleyişini de öğrenmeyi amaçlamakta.

Louisa Duss Psikanalitik Hikâyeler Testi : Louisa Duss psikanalitik hikâyeler testi 10 ayrı kısa hikâyeden oluşur. Testte her öykünün ayrı bir içeriği vardır. Amaç Psikanalitik teoriye uygun olarak, her gelişim dönemine uyan olası problemi ortaya koymaktadır. Louisa Duss testi, çocukların sorunlarını çözümlemek ve anlayabilmek için hazırlanmış tekniklerin gelişmişlerinden biridir. Bu testte yararlanılan hikâyeler, çocukların anlayabilecekleri ve ilgi duyabilecekleri biçimde yapılandırılmıştır.

2.GÜN
Frostig Gelişimsel Görsel Algı Testi: Çocukların görsel algılarını değerlendirmeye yardımcı olan bir algı testidir. 5 yaş 6 ay ile 6 yaş arasındaki çocuklara uygulanabilen, çocuğun ilkokula başlamaya hazır olup olmadığını ölçen, bir okul olgunluk testidir El-Göz Koordinasyonu, Şekil-Zemin Ayırımı, Algılama Sabitliği (Şekil Değişmezliği ), Mekânla Konumun Algılanması (Uzaydaki Pozisyon) ,Mekan İlişkilerinin (Uzay ilişkilerinin) Algılanması olmak üzere 5 algısal beceriyi ölçen bir performans testidir.

Ankara Gelişim Envanteri: 0-6 yaş arasındaki çocukların gelişimi bu testte 4 farklı alanda incelenmektedir. Bu test sadece anne baba veya çocukla daha çok vakit geçiren veya ilgilenen kişi tarafından doldurulmalıdır. Çocuğun becerileri ve gelişimini değerlendirmeye yöneliktir.

OKHT (Okula Hazırlık Değerlendirme Testi):  6 yaş 4 ay öncesinde (zeka testinin alt sınır yaşı olması dolayısıyla) anasınıfında zorlanma yaşayan ve ilkokula başlamasında tereddüt edilen çocukların temel bilgi ve becerilerini sınamaya yarar. Çocukların okula, okulun gerektirdiği kurallara ve öğrenmeye hazır olup olmadığını saptamak amacıyla yapılan bir testtir. Okula hazırlanırken olması gereken fizyolojik, çevresel ve zihinsel faktörleri değerlendirmekte kullanılır.

Metropolitan Okul Olgunluğu Testi: Çocukların okula, okulun gerektirdiği kurallara ve öğrenmeye hazır olup olmadığını saptamak amacıyla uygulanır. Okula hazırlanırken olması gereken fizyolojik, çevresel ve zihinsel faktörleri değerlendirmekte kullanılır. Kelime Anlama, Cümleler, Genel Bilgi, Eşleştirme, Sayılar, Kopya Etme gibi 6 alt test ve toplam 100 maddeden oluşur. Testin sonucunda, çocuğunuzun okul için gereken olgunluğa ne ölçüde hazır olduğu ve düzeyiyle ilgili sağlıklı veriler elde edilir. Test 5-6 yaş çocuklarına uygulanmaktadır. Test çocukları anaokulun sonunda veya birinci sınıfın başlangıcında incelemek için kullanılmaktadır.

Gesell : 3-7 yaş arasındaki çocuklara uygulanmaktadır. Daha çok ilkokul öncesi dönemde uygulanır. Kolaydan zora doğru sıralanmış şekillerden oluşur. Çocuklarda motor beceri, görsel algı, görsel hafıza, el-göz koordinasyonu, küçük kas becerilerini ölçer. Kısa süreli hafızayı değerlendirir. Buradan elde edilen sonuca bakılarak kabaca IQ seviyesine ulaşılır.

Kimler Katılabilir ?
Alanda çalışan psikologlar, psikolojik danışmanlar, sosyal hizmet uzmanları, çocuk gelişimi uzmanları, okul öncesi öğretmenleri ve bu branşlar da eğitimine devam eden son sınıf lisans&lisansüstü üniversite öğrencileri çalışmaya katılabilirler.

Eğitim Sorumlusu: Yasemin OZAN, M.A.,Msc, Uzm. Klinik Psikolog

Lisans eğitimini Boğaziçi üniversitesi Psikolojik Danışmanlık bölümünde tamamladıktan sonra Klinik Psikoloji Uzmanlık eğitimini (MA, Yüksek Lisans) Bilişsel Davranışçı Yaklaşımlı Psikoterapi kuramı alt yapısı üzerine yapmıştır. İkinci uzmanlığını (MSc, Yüksek Lisans), Walden Üniversitesi, Minneapolis, USA’de yine Klinik Psikoloji üzerine yapmıştır. Aynı üniversitede, Klinik Psikoloji üzerine yapmakta olduğu doktora programını entegratif terapi yaklaşımları alt yapısı üzerine Walden Üniversitesi ‘nde tamamlamaktadır. Doktora tezi Türk Kültüründe annelerin başetme becerilerinin kişinin yetişkinlik döneminde kendi başetme mekanizması üzerindeki etkisi ile ilgilidir (PhD, Minnesota, USA).

Yasemin Ozan, uzmanlık tezini çocuklarda Yaygın Anksiyete Bozukluğuda, Kognitif Terapi yaklaşımlı, klinik uygulamalar alanında tamamlamıştır. Ayrıca Uzmanlık eğitim süresince Kognitif Terapi yaklaşımı ile Kaygı Bozuklukları ve Duygu Durum Bozukluklarının tedavisi ile ilgili süpervizyon ve eğitim almıştır. İstanbul Gestalt Enstitüsü’nde bir yıl sure ile Gestalt Terapi Yaklaşımlı süpervizyon programına devam etmiştir.

2006-2007 yılları arasında Refugee Legal Aid Program of the Helsinki Citizens Assembly çatısı altında gönüllü olarak mülteciler ile travma sonrası stres bozukluğu alanında çalışmıştır. Çapa Tıp Fakültesi Nöropsikiyatri Bölümü’nde bir yıl sure ile nörokognitif testlerin uygulanması ile ilgili staj yapmış ve Ankara Hacattepe Üniversitesi’nde nörolojik testlerin uygulanması ile ilgili sertifika programlarına katılmıştır.

Ergen ve yetişkinlerde Kaygı Bozuklukları ve Duygu Durum Bozuklukları ile ilgili çalışmalarının yanı sıra çocuklarda Hiperaktivite ve Dikkat Eksikliği, Özel öğrenme Güçlüğü ve Duygu Durum Bozukluklarının tanı ve tedavisinde testler ve klinik uygulamalar, Çocuk Odaklı Aile Terapisi ile ilgili süpervizyon ve sertifika programlarına katılmış olup halen bu alanda çalışmalarını sürdürmektedir. Özellikle Travma Sonrası Stres Bozukluğu alanında etkin olarak kullanılan EMDR I ve EMDR II (Eye Movement Desensitization and Reprocessing)(Çift Yönlü Duyarsızlaştırma ve Yeniden Yerleştirme)sertifika programlarına katılmış olup, özellikle çocukluk dönemi travmatik yaşam olayları, travma sonrası stress bozukluğu, panic bozukluk ve özgül fobilerde EMDR tekniğini etkin olarak kullanmaya devam etmektedir.

Eğitim Kontenjanı: 40 kişi ile sınırlıdır.

Sertifika ve Süpervizyon

* Eğitim sonunda PADEM Psikoloji onaylı Katılım Sertifikası verilecektir.

** Ayrıca isteyen katılımcılar altı ay içerisinde her testten üç ayrı uygulama yaparak 3 kişilik gruplar halinde yapılacak süpervizyon eğitimine katılarak uygulayıcı yeterlilik sertifikası alabilirler.

Share.

Comments are closed.